بیوگرافی و زندگینامه
مریم سعادت بازیگر زن سینما و تلویزیون متولد سال 1337 در تهران می باشد و 59 سال سن دارد.
تحصیلات وی لیسانس تئاتر عروسکی است وی فعالیت خود در عرصه هنر را از سال 1364 آغاز نمود.
اولین کار در فیلم تلویزیونی تک خوان به کارگردان حمید جبلی و اولین سریال او نیز مجموعه آرایشگاه زیبا به کارگردانی مرضیه برومند بود.
آخرین کار مریم سعادت در تلویزیون بازی در سریال پنچری به کارگردانی برزو نیک نژاد ( در نقش خاله متانت ) می باشد.
وی سریالهای به یادماندنی قصه های تا به تا,آرایشگاه زیبا,خوش رکاب,بدون شرح و .. به ایفای نقش پرداخته است.
به گفته ی خود مریم سعادت وی کار در تئاتر را بیشتر از سریال و فیلم سینمایی دوست دارد.
مریم سعادت می گوید من خودم را بازیگر طناز نمی دانم من فقط خود را یک بازیگر شاد می دانم و دوست دارم کارهای شاد بازی کنم و از کارهای غمگین بدم می آید.
ازدواج و همسرش
مریم سعادت متاهل است و ازدواج کرده است و دارای چند فرزند است . ( عکسی از همسر و فرزندان مریم سعادت موجود نیست).
مریم سعادت در اینستاگرام هیچ صفحه ای ندارد.
مریم سعادت در کنار مائده طهماسبی
گفتگو جدید با مریم سعادت
از نقش تان در سریال«پنچری» بگویید.
-خاله متانت که من نقش او را ایفا می کنم در این سریال یک زن تنها، مستقل و اجتماعی است که به خانم ها تعلیم رانندگی می دهد و به تنهایی زندگی اش را اداره می کند. او خیلی احساس عقل کل بودن دارد، ولی اشتباهات خودش را هم دارد.
«پنچری» چه ویژگی دارد که آن را پذیرفتید؟
-من پیش از این با آقای مهام و نیک نژاد کار کرده بودم. این تیم ده هزار بار دیگر هم کار داشته باشند من حاضرم با آنها همراه شوم و با میل کشش این همکاری را دارم.
دلیل این تمایل برای همراهی با مهران مهام و برزو نیک نژاد چیست؟
-آقای نیک نژاد به عنوان کارگردان فردی است که هر بازیگری دوست دارد با او کار کند. وی بازیگر را مجبور می کند از تنبلی در بیاید و از آنها استفاده خلاق می کند، اتفاقی که من آن را دوست دارم. علاوه بر این، پویایی یک بازیگر که در جهت نقشش مدام چالشی دارد و تلاش می کند تا به جایی برسد را در هنرپیشه ایجاد می کند. مهران مهام هم با ایجاد یک بستر مناسب شرایطی را رقم می زند که عده ای آدم، با علاقه و در کمال صلح، صفا و احترام به یکدیگر کار کنند. این اتفاق خیلی خوبی است، مگر آدم از کار جز همین آرامش و کیفیت چه می خواهد.
یکی از ویژگی هایی که در کارهای شما وجود دارد، عدم تکرار و کلیشه است. این قضیه اتفاقی بوده یا برای آن تلاش کرده اید؟
-تکرار را دوست ندارم، اگر دوتا از نقش هایم مثل هم باشد آن را بازی نمی کنم. به همین جهت خیلی از پیشنهادها را رد کرده ام. مثلا بعد از کار زی زی گولو بلافاصله نقشی عین اعظم خانم از من خواسته شد ومن نپذیرفتم. از همان ابتدا با این قضیه مقابله کردم. اگر هم گاهی نقش ها شبیه هم شده اند، به دلیل این است که دارم بازی می کنم، ولی در کل سعی کردم هر کاری را عین واقعیت ببینم، طوری که مثلأ این مادر چه فرقی با دیگری دارد.
در انتخاب کارهای دیگر چه طور؟ چه ملاک هایی دارید؟
-در کل سریال طنز را به سختی قبول می کنم، چون هر طنز و کارگردان طنزی را دوست ندارم، بر سر قضیه کمدی با خیلی ها اختلاف نظر دارم. طنز موقعیت طنزی است که در عین جدی بودن آدم ها لحظات کمدی ایجاد می شود، این طنز دلخواه من است. این که گاهی عده ای را می آورند که دارند جان می کنند تا مردم را به زور و به هر قیمتی بخندانند، نمی پسندم و طنز انتخابی من نیست.
کار درام و طنز چه طور؟ کدام شان سخت تر است؟
-به نظر من کار طنز خیلی سخت تر است.بر خلاف خیلی ها که معتقدند هر بازیگری قابلیت طنز دارد اصلأ این طوری نیست، یک سری از بازیگران بی نظیر در همه دنیا، نه تنها ایران در طنز خراب می شوند، چرا که کمدی کار هر کسی نیست.
محدودیت ها و چهارچوب هایی که وجود دارد چه قدر روی این دشواری تأثیر می گذارد؟
-این مسائل منجر به سخت تر شدن شرایط برای خانم ها می شود، اما نه درحدی که آن را به شکل یک درد و معضل مطرح کنیم. خیلی چیزها دست و پا گیر است، مثلا شرایط سینما با تلویزیون تفاوت دارد و اینکه چنین موضوعی را به عنوان یک دغدغه مد نظر قرار دهیم مورد نظر من نیست.
شما دستی هم بر کارگردانی دارید، آیا به فکر ادامه این مسیر هستید؟
-بیشتر در حوزه کودک این تجربه را داشتم. بازهم اگر کار خوبی و مجموعه چیزهایی که دوست دارم باشد، قطعأ از آن استقبال می کنم، چون کارگردانی کار کودک را خیلی دوست دارم.
این روزها حال و اوضاع کارهای کودک را چه طور می بینید؟
-شرایط موجود افتضاح است. شما مگر در سال در تلویزیون و یا سینما کار خوب برای دنیای کودکان می بینید؟ اصلأ اثری وجود ندارد که بگوییم کیفیت آن خوب است یا بد! من برنامه کودک تلویزیون را زیاد دنبال می کنم، چون دغدغه ام است، اما متأسفانه هر روز نسبت به کارهای کودک در این رسانه دلگیرتر و رنجورتر از روزهای قبل می شوم.
فیلم های سینمایی مریم سعادت
پدر آن دیگری (۱۳۹۳)
متولد ۶۵ (۱۳۹۳)
عملیات مهد کودک (۱۳۹۱)
چک (۱۳۹۰)
آخرین سرقت (۱۳۸۹)
آقا یوسف (۱۳۹۰)
از ما بهترون (۱۳۸۷)
کلاغ پر (۱۳۸۶)
قاعده بازی (۱۳۸۵)
یک بوس کوچولو (۱۳۸۴)
در به درها (۱۳۸۳)
ماهیها عاشق می شوند (۱۳۸۳)
تارزن و تارزان (۱۳۸۰)
شهر زنان (۱۳۷۷)
کارآگاه ۲ (۱۳۶۷)
میهمان ناخوانده (۱۳۶۷)
سریال ها و مجموعه های تلویزیونی مریم سعادت
پنچری – 1395-1396
قرعه – ۱۳۹۵–۱۳۹۴
دردسرهای عظیم ۲ – ۱۳۹۴
دردسرهای عظیم – ۱۳۹۳
باغ سرهنگ – ۱۳۹۲
آب پریا – ۱۳۹۱
تعطیلات دوست داشتنی – ۱۳۹۱
تله فیلم ضیافتنامه – ۱۳۹۱
تلهفیلم به سلامت بانو – ۱۳۹۱
تلهفیلم آد – ۱۳۹۱
تلهفیلم زن ها نمونه اند – ۱۳۹۱
تلهفیلم گنج پنهان – ۱۳۹۰
نقطه سر خط – ۱۳۹۰
تله فیلم شغل شریف – ۱۳۸۹
آرزوهای شیرین – ۱۳۸۶
کتاب فروشی هدهد – ۱۳۸۵
تلهفیلم اسب – ۱۳۸۴
مجموعه عروسکی ماجرای تقی جان – ۱۳۸۳
باجناغ ها – ۱۳۸۳
خوش غیرت – ۱۳۸۳
بانکی ها – ۱۳۸۲
خوش رکاب – ۱۳۸۱
دیوانه – ۱۳۸۱
کارآگاه شمسی و دستیارش مادام – ۱۳۸۰
رستوران خانوادگی – ۱۳۸۰
داستان های نوروز – ۱۳۷۹
کمین – ۱۳۷۹
کلبه سپید – ۱۳۷۹
خانه – ۱۳۷۹
دانی و من (سری دوم) – ۱۳۷۸–۱۳۷۷
سلام زندگی – ۱۳۷۶
این زمینی ها – ۱۳۷۶
یک مرد آبی – ۱۳۷۶
تهران ۱۱- ۵۹۵ ج ۴۸ – ۱۳۷۶–۱۳۷۵
سیاه، سفید، خاکستری – ۱۳۷۶–۱۳۷۵
مدرسه ماد ربزرگ ها – ۱۳۷۵
فروشگاه بازیگر – ۱۳۷۵
چون سرو قدکشیدن – ۱۳۷۵
فرزندم بزرگ شده – ۱۳۷۵
قصههای تا به تا – ۱۳۷۴–۱۳۷۳
دوستان خوب – ۱۳۷۳
برگی از زندگی – ۱۳۷۳
بازگشایی مدارس – ۱۳۷۰–۱۳۷۱
بچه های عروسکی – ۱۳۷۰
آرایشگاه زیبا – ۱۳۶۹
سلامتی چه خوبه – ۱۳۶۸
عطر و گلاب بپاشید – ۱۳۶۷
خونه مادربزرگه – ۱۳۶۶